صفحه اصلی 02144846844 09195020448

چهارچوب نظری حسابداری چیست؟

چهارچوب نظری حسابداری چیست؟

حسابداری قدمتی هزاران ساله دارد و می توان رد پای آن را در تمدن های باستان مشاهده کرد. همان طور که بشر در ابتدای شکل گیری تمدن ها و حتی پیش از آن نیاز به داد و ستد کالا با کالا و سپس کالا با پول و بعد از آن پول و خدمات داشت نیاز به حسابداری در ساده ترین شکل ممکن از آن روزگاران شکل گرفت.
توسعه اولیه حسابداری با توجه به تمدن های های بزرگی در دنیا در گذشته شکل گرفته بود در بین النهرین، و همزمان با آغاز نوشتن، شمارش و پول می باشد.
سیستم حسابرسی اولیه توسط بابلی ها و مصریان باستان آغاز گردید.

حسابداری در قرن نوزدهم به یک حرفه سازمان یافته تبدیل شد و سر انجام نهاد های حرفه ای محله با یکدیگر ادغام گردیده و و در سال 1880 در انگلیس و ولز موسسه ی حسابداران رسمی تشکیل شد. به همین جهت است که مهد حسابرسی نوین را انگلیس می داننند و از آن پس به تدریج شرکت های حسابداری شکل گرفت.
حسابداری زبان تجارت است و در یک سازمان، نتیجه فعالیت های اقتصادی را اندازه گیری می کند، این اطلاعات تحت اختیار سرمایه گذاران، مدیریت، بستانکاران قرار می گیرد.

حسابداری شغلی شناخته شده در جای جای مختلف دنیا می باشد، اشکال و سطوح مختلفی دارد که شاخص ترین آن سیستم حسابداری دوبل یا دوطرفه می باشد، که متدوال ترین سیستم در دنیا به خصوص در اروپا می باشد.

در موسسات حسابداری و حسابرسی معمولا صورت های مالی مطابق اصول پذیرفته شده حسابداری تهیه می شود.
حسابداری نیز مانند سایر علوم یک دانش علمی است و هر دانشی دو بعد دارد:

1- بعد عملی

2- بعد نظری یا تئوری

- بعد عملی: این بعد در حسابداری شامل ثبت، گزارشگری و استاندارد های حسابداری می باشد که حساب خاصی را در نظر گرفته و به نحوه عمل آن می پردازد.
- بعد نظری یا تئوری: این بعد مبانی تئوریک عملیات حسابداری را معین کرد. چارچوب نظری در حسابداری مانند یک قانون اساسی منظم در کشور است و بر اصول و قواعد مختلفی استوار است.
اطلاعاتی در حسابداری درست و دقیق و بیان گر حقیقت می باشد که بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری باشد .

چهارچوب اصلی حسابداری شامل چه مواردی است؟

1-اهداف گزارش گری های مالی
2_عناصر صورت های مالی
3_ویژگی های اطلاعات سودمند در حسابداری
4_اهداف گزارش گری واحد های غیر انتفاعی ( خیریه ها)
5_اصول شناخت و اندازه گیری 
اجزا و عناصر مورد استفاده در حسابداری چیست
1_افراد که جز اصلی عناصر سیستم حسابداری هستند.
2_دفاتر قانونی
3_ساختمان
4_ کامپیوتر و ماشین حساب

اهداف سیستم حسابداری چیست؟

هر سیستمی اهدافی را دنبال می کند و سیستم حسابداری نیز از این قائده مستثنی نیست. در هر سیستمی جهت تصمیم گیری های اقتصادی و تجاری اطلاعات مالی به استفاده کنندگان ارائه می گردد که شامل سه فعالیت است که به شرح زیر می باشد:
1_ورودی: داده ها و اطلاعات اولیه که شامل اسناد حسابداری مانند فاکتورها، رسید پرداخت ها و دریافت ها می باشند .
2_ پردازش: برای پردازش داده ها باید یک سری عملیاتی روی آن انجام شود که در حسابداری این عملیات توسط نرم افزار های حسابداری صورت می پذیرد. 
3_ خروجی ( ستاده ها): رویداد های مالی که در موسسه ثبت گردیده نتیجه ی پردازش داده های ورودی می باشد.

 انواع مفروضات در حسابداری چیست؟

یک سری فرض های اولیه ای هستند که بنیان اساسی اصول حسابداری را تشکیل می دهند این مفروضات عبارتند از :
1-فرض تفکیک شخصیت
2_واحد اندازه گیری 
3_تعهدی 
4-فرض تداوم فعالیت
5- دوره مالی

فرض تفکیک شخصیت: در حسابداری هر موسسه دارای شخصیتی جداگانه از صاحب و یا صاحبین خود می باشد و می تواند مستقلا معاملاتی را نیز انجام دهد و طبق این فرض هر موسسه ای یک شخصیت حقوقی و هر مالکی شخصیت حقیقی است، مثلا وجهی که صاحب موسسه برای هزینه ی برق مصرفی منزل شخصی خود می پردازد، در حساب جداگانه ای ثبت می گردد و هیچ ارتباطی با وجه پرداختی قبض برق مصرفی موسسه  ندارد.

فرض واحد اندازه گیری چیست؟

در موسسات کلیه معاملاتی که در دفاتر و صورت های  مالی ثبت  و منعکس می شود تنها بیان گر بهای آن است که بر حسب پول می باشد( واحد اندازه گیری).
فرض تعهدی: طبق این فرض در حسابداری تمامی درآمد ها به محض تحقق و تمامی هزینه ها به محض تحمیل شناسایی و ثبت می گردند.( بدون هیچ گونه توجهی به زمان دریافت و پرداخت.)

فرض تداوم فعالیت:

فرض دوره ی مالی چیست؟

عمر هر واحد تجاری نامحدود تلقی می گردد و و به دوره های زمانی مساوی تقسیم می شود.
هر دوره نیز اصطلاحا دوره ی حسابداری نامیده می شود که معمولا سه ماهه، شش ماهه و یک ساله است ( در صورت 12 ماهه بودن،  سال مالی نامیده می شود.)

کلیه حقوق برای شرکت حسابداری سیستم حساب محفوظ است.