صفحه اصلی 02144846844 09195020448

حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت چیست؟

فرآیند ایجاد اهداف سازمان از طریق شناسایی، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و انتقال اطلاعات به مدیران، حسابداری مدیریت است.حسابداری مدیریتی، که حسابداری مدیریت نیز نامیده می‌شود، روشی از حسابداری است که بیانیه‌ها، گزارش‌ها و اسنادی را ایجاد می‌کند که به مدیریت در تصمیم‌گیری بهتر مرتبط با عملکرد کسب‌وکارشان کمک می‌کند. حسابداری مدیریت عمدتاً برای اهداف داخلی استفاده می شود. حسابداری مدیریت بر تمام خدمات حسابداری با هدف اطلاع رسانی مدیریت در مورد معیارهای تجاری عملیاتی تمرکز دارد. از اطلاعات مربوط به هزینه های محصولات یا خدمات خریداری شده توسط شرکت استفاده می کند. بودجه اغلب برای تعیین کمیت تصمیمات اتخاذ شده در برنامه ریزی عملیاتی استفاده می شود.

حسابداران مدیریت از گزارش های عملکرد برای یادداشت واریانس بین نتایج واقعی بودجه استفاده می کنند. تفاوت اصلی بین حسابداری مدیریت و حسابداری مالی این است که حسابداری مالی جمع آوری داده های حسابداری برای ایجاد صورت های مالی است، در حالی که حسابداری مدیریت پردازش داخلی است که برای حسابداری معاملات تجاری استفاده می شود.  

حسابداری مدیریت و وظایف آن چیست؟

حسابداری مدیریت فرآیند تهیه گزارش در مورد عملیات تجاری است که به مدیران در تصمیم گیری های کوتاه مدت و بلند مدت کمک می کند. این به کسب و کار کمک می کند تا با شناسایی، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و انتقال اطلاعات به مدیران، اهداف خود را دنبال کند. وظایف اصلی حسابداری مدیریت عبارتند از:

1. کمک به پیش بینی آینده پیش‌بینی به تصمیم‌گیری کمک می‌کند و به سؤالاتی مانند: آیا یک شرکت باید بیشتر روی تجهیزات سرمایه‌گذاری کند؟ آیا باید به بازارها و مناطق مختلف متنوع شود؟ آیا باید شرکت دیگری بخرد؟حسابداری مدیریت به سوالات مهمی که می تواند روندهای آینده در تجارت را پیش بینی کند، پاسخ می دهد.

2. کمک به تصمیم گیری یا خریدبینش حسابداری مدیریت در مورد هزینه و در دسترس بودن تولید، عوامل تعیین کننده در انتخاب خرید هستند. داده های حسابداری مدیریتی به تصمیم گیری در سطح عملیاتی و استراتژیک قدرت می بخشد.

3. پیش بینی جریان های نقدی برآورد جریان های نقدی و تأثیر جریان های نقدی بر تجارت ضروری است. در نظر گرفتن هزینه هایی که شرکت ها در آینده متحمل خواهند شد و درآمد آن از کجا تامین می شود، می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا حرکت های بعدی خود را انجام دهد. حسابداری مدیریت شامل ایجاد بودجه و نمودارهای روند است که مدیر از آنها برای تصمیم گیری در مورد نحوه تخصیص پول و منابع برای ایجاد رشد درآمد پیش بینی شده استفاده می کند.

4. کمک به درک تغییرات عملکرداختلاف عملکرد در کسب و کار، واریانس بین آنچه پیش‌بینی شده بود و آنچه به دست آمده بود است. با استفاده از تکنیک های تحلیلی، حسابداری مدیریت به مدیریت کمک می کند تا بر روی واریانس های مثبت و مدیریت واریانس های منفی را ایجاد کند.

5. تجزیه و تحلیل نرخ بازده دانستن نرخ بازده (ROR) برای دانستن قبل از شروع پروژه ای که نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد ضروری است. سوالات حیاتی که می توان از طریق حسابداری مدیریت به آنها پاسخ داد عبارتند از. در صورت ارائه دو فرصت سرمایه گذاری، چگونه یک کسب و کار سودآورترین را انتخاب می کند؟ چند سال دیگر یک شرکت در یک پروژه شکست خواهد خورد؟ جریان های نقدی چه میزان تخمین زده می شود؟    

اهمیت حسابداری مدیریتی

هدف اصلی حسابداری مدیریتی کمک به مدیریت یک شرکت در انجام کارآمد وظایفش است: برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل. حسابداری مدیریت به روش‌های زیر به این عملکردها کمک می‌کند:

1. داده‌ها را ارائه می‌کند:

به عنوان منبع حیاتی داده برای برنامه‌ریزی عمل می‌کند. داده‌های تاریخی جمع‌آوری‌شده توسط حسابداری مدیریتی رشد کسب ‌و کار را نشان می‌دهد که در پیش‌بینی مفید است.

2. داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند:

داده‌های حسابداری با محاسبه نسبت‌ها و پیش‌بینی روندها به روشی معنادار ارائه می‌شوند. سپس این اطلاعات برای برنامه ریزی و تصمیم گیری تجزیه و تحلیل می شود. به عنوان مثال، شما می توانید خرید اقلام مختلف را از نظر دوره، تامین کننده و منطقه دسته بندی کنید.

3. به ایجاد روابط اصولی و معنا دار کمک می کند:

حسابداری مدیریت می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط یک مسیر عمل در سراسر سازمان استفاده شود. در مراحل اولیه، امکان‌سنجی سازمانی و سازگاری بخش‌های مختلف یک طرح را به تصویر می‌کشد. بعداً از پیشرفت برنامه ها و نقش احزاب مختلف برای اجرای آن می گوید.

4. کمک به دستیابی به اهداف:

به تبدیل استراتژی‌ها و اهداف سازمانی به اهداف تجاری امکان‌پذیر کمک می‌کند. این اهداف را می توان با تحمیل کنترل بودجه و هزینه یابی استاندارد که جزء لاینفک حسابداری مدیریت هستند، محقق کرد.

5. از اطلاعات کیفی استفاده می‌کند:

حسابداری مدیریت برای تصمیم‌گیری خود را محدود به اطلاعات کمی نمی‌کند. اطلاعات کیفی را در نظر می‌گیرد که نمی‌توان آن‌ها را بر حسب پول اندازه‌گیری کرد. چرخه های صنعت، قدرت تحقیق و توسعه برخی از نمونه های اطلاعات کیفی هستند که یک کسب و کار می تواند با استفاده از نظرسنجی های ویژه جمع آوری کند.    

حوزه حسابداری مدیریت

هدف اصلی حسابداری مدیریت به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن زیان است. به ارائه داده‌ها برای پیش‌بینی ناسازگاری‌های مالی مربوط می‌شود که به مدیران در تصمیم‌ گیری‌های مهم کمک می‌کند. دامنه آن بسیار گسترده است و شامل چندین عملیات تجاری است. نکات زیر به این موضوع می پردازد که حسابداری مدیریت چه کاری می تواند انجام دهد تا یک کسب و کار را بهتر اداره کند.

1. حسابداری مدیریتی، بازآرایی اطلاعات صورت‌های مالی است و برای تصمیم‌گیری به آن بستگی دارد. بنابراین مدیریت نمی تواند تصمیمات مدیریتی را بدون مراجعه به یک سیستم حسابداری مالی مشخص اجرا کند.

2. آنچه می‌توانید از حسابداری مالی استنباط کنید به نتایج عددی مانند سود و زیان محدود می‌شود، اما در حسابداری مدیریت می‌توانید درباره روابط علت و معلولی پشت این نتایج بحث کنید.

3. حسابداری مدیریتی از تکنیک‌های قابل درک مانند هزینه‌یابی استاندارد، هزینه‌یابی نهایی، ارزیابی پروژه و حسابداری کنترلی استفاده می‌کند.

4. با استفاده از داده‌های تاریخی به‌عنوان مرجع، مدیریت اطلاعات فعلی را برای بررسی تأثیر تصمیم‌های تجاری مشاهده می‌کند.

5. مدیریت می‌تواند از این نوع حسابداری برای تعیین اهداف، قالب‌بندی برنامه‌ها برای رسیدن به آنها و مقایسه عملکرد بخش‌های مختلف استفاده کند.

6. حسابداری مدیریتی برای پیش‌بینی استفاده می‌شود. به جای رسیدن به راه حل نهایی، بر ارائه اطلاعاتی متمرکز می شود که اثر یک مشکل را کاهش می دهد.

سیستم حسابداری مدیریت چیست؟

سیستم‌های حسابداری مدیریت داخلی برای ارائه اطلاعات حیاتی به مدیریت برای استفاده در تصمیم‌گیری عملیاتی تجاری استفاده می‌شوند. یک شرکت تولیدی ممکن است از این سیستم ها برای کمک به هزینه یابی و مدیریت فرآیند خود استفاده کند. یک بیمارستان ممکن است از سیستم های حسابداری مدیریت برای کمک به آنها در صورتحساب بیمه و سایر الزامات داخلی استفاده کند. این سیستم‌ها در صنایعی که در آن استفاده می‌شوند، متفاوت هستند و قابلیت‌ها و گزارش‌های مخصوص به آن صنعت را می‌دهند.

نقش حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت به مدیران شرکت کمک می کند تا تصمیم بگیرند. حسابداری مدیریت که به عنوان حسابداری هزینه نیز شناخته می شود، فرآیند شناسایی، تجزیه و تحلیل، تفسیر و انتقال اطلاعات به مدیران برای کمک به دستیابی به اهداف تجاری است. داده های جمع آوری شده شامل تمام زمینه های حسابداری است که مدیریت عملیات تجاری مربوط به هزینه های محصولات یا خدمات خریداری شده توسط شرکت را اطلاع می دهد. حسابداران مدیریت از بودجه برای تعیین کمیت برنامه عملیاتی کسب و کار استفاده می کنند.

کلیه حقوق برای شرکت حسابداری سیستم حساب محفوظ است.