صفحه اصلی 02144846844 09195020448

مدیر ارشد مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیر ارشد مالی کیست

تعریف سنتی مدیر ارشد مالی (CFO) این است که مدیر ارشد همه امور مالی یک شرکت یا شرکت است. یک مدیر ارشد مالی جریان نقدی شرکت را زیر نظر دارد، سلامت مالی شرکت را تجزیه و تحلیل می کند و بهبودهای احتمالی را پیشنهاد می کند. مدیر ارشد مالی همچنین بر حسابداری مالی شرکت، از جمله گزارش به موقع و دقیق نظارت می کند.  اگرچه هنوز هم بسیار مهم است که یک مدیر ارشد مالی درک کاملی از امور مالی اساسی داشته باشد، این روند شاهد است که نقش مدیر مالی برای مشارکت در استراتژی و عملیات گسترش یافته است.  

چه مهارتی برای مدیران ارشد مالی مهم است؟

مهارت‌ های مالی اساسی مهم هستند زیرا مدیر مالی یکی از بازیگران اصلی در ساختار استفاده شرکت از سرمایه است. استفاده از سرمایه شامل مدیریت سرمایه گذاری ها، درآمدها و هزینه ها می شود. یک مدیر ارشد مالی خوب برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است و یک مدیر مالی بد ممکن است باعث شکست آن سازمان شود. سوال این است؛ چه چیزی یک مدیر ارشد مالی خوب را می سازد؟ مدیران ارشد مالی تقریباً در سطح جهانی تحصیلات خوبی دارند و ویژگی‌های کلیدی مشترک زیادی دارند.

در اینجا چیزی است که ما فکر می کنیم یک مدیر مالی خوب را می سازد:

تفکر استراتژیک در یک چشم انداز کاملاً تعریف شده بر روی عملیات و چگونگی تأثیرگذاری بر رشد خط بالا و پایین متمرکز شده است درک جامعی از تجارت و شرایط کسب و کار دارد دارای بینش در مورد آنچه که بر روی اعداد حسابداری اثر می گذارد یک رهبر شهودی است که به دیگران انگیزه می دهد مدیر ارشد مالی در ارتباطات متقاعد کننده موثر توانایی شناسایی و توضیح فرصت ها فرصت را با احتیاط کاهش خطر نزدیک می کند یکپارچگی سازش ناپذیر و بالاترین استانداردهای اخلاقی  

چه چیزی یک مدیر ارشد مالی خوب را می سازد؟

مدیران ارشد مالی نقش واقعا خوبی در ایجاد برنامه های استراتژیک که یک شرکت را به جلو می برد، دارند. آنها به دلیل رهبری مؤثر نه تنها در بخش های خود بلکه در شرکت به طور کلی شهرت دارند. آنها حضور اجرایی قابل احترامی را در میان کل تیم مدیریت اجرایی همیشه دارا هستند. به عنوان یک مدیر ارشد مالی، او باید به وضوح نحوه عملکرد شرکت آنها عملیات و مدل کسب و کار را درک کند. مدیر مالی نه تنها باید اعداد را گزارش کند، بلکه باید دلایل آن را نیز به طرز ماهرانه ای تفسیر و توضیح دهد. مدیران اجرایی به شما خواهند گفت که بهترین مدیر ارشد مالی آن است که قبل از اینکه کسی به سؤالی بپرسد پاسخ می دهد.  

چرا مهارت های ارتباطی برای مدیران ارشد مالی مهم است؟

ارتباط موثر، شفاهی و کتبی، برای مدیران در هر سطحی اساسی است. هر بازیگر کلیدی باید درک کند که شرکت در مورد عملکرد و منابع در چه جایگاهی قرار دارد و این وظیفه مدیر مالی است که این اطلاعات را به وضوح ارسال کند. بسیاری از مدیران مالی، نقش خود را اینگونه می دانند که اعداد و ارقام داستانی از فرصت ها، سرمایه گذاری، جهت شرکت و ریسک های بالقوه را بیان می کنند.

مدیران مالی از اعداد برای بیان این داستان استفاده می‌کنند که چگونه دانش مالی، کار تیمی و حل مسئله می‌تواند به هر بخش کمک کند تا ارزش افزوده و ماموریت شرکت را انجام دهد. مدیران مالی باید بالاترین استانداردهای اخلاقی را حفظ کنند و در دیگران اعتماد و اطمینان ایجاد کنند. مدیران ارشد مالی این مفهوم ناگفته را درک می کنند و به آن احترام می گذارند که همیشه کلید ها را در دست دارند و مسئول محافظت از پول و سرمایه تمام سازمان هستند.  

آیا کسب و کارهای کوچک به یک مدیر مالی نیاز دارند؟

واضح است که مدیران مالی نقش مهمی در موفقیت شرکت خود دارند. بدیهی است که نقش آنها در حال تبدیل شدن به نقشی است که نقشی حتی بزرگتر از گذشته ایفا می کند. می توان استدلال کرد که بدون یک مدیر مالی کارآمد و با استعداد، بسیاری از کسب و کارها شکست خواهند خورد. آن استدلال این سؤال را مطرح می کند; اگر بسیاری از کسب و کارهای کوچک یا حتی متوسط نمی توانند یک بسته مالی به اندازه کافی بزرگ برای جذب یک مدیر ارشد مالی با استعداد هزینه کنند، چه می کنند؟ آنها چگونه می توانند از مزایای به دست آمده از مشاوره تخصصی شرکت ها و شرکت های بزرگ بهره ببرند؟ برون سپاری و دریافت  راه حل است.

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک حتی یک مدیر مالی ندارند اما می توانند از این نوع مشاوره مالی بهره زیادی ببرند. اگر برای آینده کسب و کار خود ارزش قائل هستید پس زمان برون سپاری خدمات مدیر ارشد مالی فرا رسیده است. برون سپاری شغل یک مدیر مالی بسیار ارزان تر از استخدام یک مدیر مالی است. کارفرما مزایا را ارائه نمی کند، می تواند تعداد ساعات لازم را تعیین کند، و نرخ ساعتی یا ارزشی اغلب قابل مذاکره است.

به خاطر داشته باشید که بند محرمانگی هنگام قرارداد با یک مدیر ارشد مالی ضروری است و بهتر است فردی را پیدا کنید که با صنعت مورد نظر آشنایی داشته باشد. برون سپاری برای یک مدیر ارشد مالی بسیار شبیه به هر تفویض اختیار است زیرا وقت صاحب کسب و کار کوچک را برای سایر امور مهم آزاد می کند.

علاوه بر آزاد کردن زمان مالک، مدیر مالی برون سپاری می‌تواند به‌عنوان یک نمونه آزمایشی از نحوه مشارکت یک مدیر مالی تمام وقت به شرکت عمل کند. در تلاش برای ساده‌ سازی، ممکن است یک فرد مجرب را برای مدیریت مجموعه‌ای از وظایف مالی استخدام کنید: مالیات، رعایت قوانین، گزارش‌دهی، حسابداری و استراتژی. اما به ندرت می توان فردی را پیدا کرد که در این طیف وسیع از عملکردها راحت کار کند. حتی مهم تر از آن، این فرد مجرد ممکن است مهارت و تخصص لازم برای موفقیت در همه این زمینه ها را نداشته باشد.

مانند بسیاری از صنایع دیگر، گرایشی برای متخصصان امور مالی وجود دارد که در رفع نیازهای کسب و کارهای مدرن تخصص داشته باشند. و شرکت ها زمانی پیشرفت می کنند که ترکیب مناسبی از تخصص مالی را بیابند. اما یافتن این متخصصان می تواند چالش برانگیز باشد و حفظ آنها می تواند حتی سخت تر باشد. ممکن است در حال حاضر کارکنان حسابداری عالی داشته باشید و تعجب کنید که یک مدیر مالی می تواند چه چیزی را به این ترکیب اضافه کند.

به زبان ساده، در حالی که حسابداری مناسب برای اطمینان از سازگاری شما و ادامه عملیات ضروری است، یک مدیر مالی برای هدایت و حمایت از دوره شما و کمک به رشد شما، استراتژی، تجزیه و تحلیل و پاسخگویی ارائه می کند.

در این قسمت از مقاله، تفاوت‌های بین مدیر ارشد مالی و حسابداران را بررسی می‌کنیم و راه‌هایی را که با هم کار می‌کنند برای ایجاد یک پایه مالی محکم که بر اساس آن کسب‌وکار شما می‌تواند رشد کند، بررسی می‌کنیم. تقسیم کار در حالی که مدیران مالی و حسابداران ممکن است در برخی از مهارت‌های خود همپوشانی داشته باشند، آنها معمولا زمان خود را متفاوت می‌گذرانند.

حسابداران معمولاً موارد زیر را انجام می دهند: گزارش اولیه - سود و زیان و گزارش ترازنامه تهیه و تشکیل صورت فعالیت فصلی و ماهانه حقوق و دستمزد مصالحه - بانکداری، حساب های ATO، بدهکاران و بستانکاران انطباق مالی پایان سال

از سوی دیگر، مدیران مالی معمولاً این وظایف را مدیریت می کنند: استراتژی کسب و کار مدیریت جریان نقدی گزارش و پیش بینی خط لوله مدل سازی بودجه و مالی ترکیب محصول و تجاری سازی گزارش به ذینفعان مشاوره هیئت مدیره و مدیران اجرایی  

سوابق مالی و آینده مالی

یک صاحب کسب و کار باید به طور مداوم توجه خود را به سوابق گذشته مالی شرکت در حالی که برای آینده برنامه ریزی می کند معطوف کند. در حوزه مالی، حسابداران از سواق مالی نگهداری می کنند، دفاتر را تنظیم می کنند، نتایج را گزارش می دهند و مالیات و خدمات مالیاتی را مدیریت و ثبت می کنند. مدیران مالی، آینده شرکت را مدیریت می کنند، استراتژی ها، پیش بینی ها و مسیرهایی را برای دستیابی به اهداف آینده ایجاد می کنند. هر دو نقش برای موفقیت یک شرکت ضروری هستند و نیازی به تضاد یا رقابت با یکدیگر ندارند.

در واقع، حسابداران و مدیران مالی یکدیگر را تکمیل می کنند و زمانی که به خوبی با هم کار می کنند، می توانند در موفقیت سازمانشان نقشی بسیار تعیین کننده و عالی داشته باشند. با نگاهی دقیق و اصولی به گذشته و آینده، شرکت شما می تواند بهترین کار خود را انجام دهد.

برون سپاری خدمات مدیر ارشد مالی شاید شما در حال حاضر یک حسابدار داشته باشید که به طرز ماهرانه ای پرونده های مالیاتی، حقوق و دستمزد و مطابقت شما را مدیریت می کند. با مدیریت راحت همه این وظایف، ممکن است برای اتفاقات مالی در آینده آماده باشید. اما استخدام یک مدیر مالی تمام وقت می تواند برای شما گران باشد و اغلب خارج از بودجه شرکت های کوچک و متوسط است. در این مورد، استفاده از خدمات مدیر ارشد مالی به صورت پاره وقت می تواند یک راه حل عالی باشد.

یک مدیر مالی پاره وقت با کارکنان حسابداری شما رقابت نمی کند. آنها انعطاف پذیر، سازگار هستند و می توانند از تجربیات خود و اطرافیانشان برای حمایت از رشد و عملکرد شرکت شما استفاده کنند.

دریافت خدمات مدیر ارشد مالی که برون سپاری شده است یک موقعیت بی طرفانه و با پشتوانه تجربه و دانش صنعت، نظر خارجی ارائه می دهد. با نگاهی به تصویر بزرگ ‌تر، به جای داده‌های مالی دقیق، یک مدیر ارشد مالی که به صورت برون ‌سپاری شما از آن خدمات دریافت می کنید می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که شما از دست داده‌اید و به شما کمک کند تا بفهمید چرا کسب ‌و کارتان به اهداف مالی خود دست نمی‌یابد.

آیا برای توسعه و پیشرفت مالی و آینده مالی کسب و کارتان آماده هستید؟

اگر یک تیم حسابداری با صلاحیت و قابل اعتماد در شرکت خود داشته باشید که به راحتی امور روزمره را مدیریت می کند، ممکن است احساس کنید برای رشد آماده هستید. این زمان عالی برای استخدام یک مدیر ارشد مالی به صورت پاره وقت است. یک مدیر ارشد مالی مانند یک سلاح مخفی قدرتمند برای رشد و توسعه شرکت شما است و شما می توانید در سطحی که می توانید به تخصص سطح مدیر ارشد مالی دسترسی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مدیر ارشد مالی ما، یک وقت مشاوره با یکی از کارشناسان ارشد حسابداری ما تنظیم کنید.

کلیه حقوق برای شرکت حسابداری سیستم حساب محفوظ است.