صفحه اصلی 02144846844 09195020448

حسابداری شرکتی چیست؟

حسابداری شرکتی چیست

حسابداران شرکتی نقش مهمی در توسعه کسب و کار ها دارند: کار آنها ارتباط مستقیمی با پول و منابع مالی دارد. حسابداری کامل درآمد و مخارج یک شرکت می تواند به حفظ ثبات مالی شرکت کمک کند. تجزیه و تحلیل متفکرانه حسابدار شرکتی از امور مالی سازمان به برنامه ریزی برای رشد بلند مدت کمک می کند.

علاوه بر آگاه نگه داشتن مدیران تجاری از عملکرد مالی شرکت های خود، حسابداران شرکتی کلیدی برای رعایت مقررات دولتی هستند. حسابداران شرکتی کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که استراتژی های حسابداری مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) است.

افرادی که حسابداری شرکتی را بررسی می کنند، خوب است که به دریافت مدرک پیشرفته، مانند مدرک کارشناسی ارشد در حسابداری فکر کنند.دانش عمیق برنامه کارشناسی ارشد، پایه محکمی برای شروع یک حرفه حسابدار شرکتی ارائه می دهد.

تعریف و وظایف حسابداری شرکتی چیست؟

حسابداری شرکتی با جنبه های تجاری مرتبط با پول سر و کار دارد که تقریباً می تواند شامل هر چیزی باشد. در یک شرکت کوچک، حسابداران شرکتی ممکن است تمام وظایف حسابداری را انجام دهند، در حالی که یک شرکت بزرگتر ممکن است کارکنانی از حسابداران شرکتی را برای تقسیم کار استخدام کند. حسابداران شرکتی به کسب و کار کمک می کنند تا امور مالی روزانه خود را مدیریت کند.

آنها مطمئن می شوند که سوابق مالی دقیق نگهداری می شوند و با خط مشی هایی که سازمان های حسابداری و سازمان های نظارتی دولتی وضع کرده اند مطابقت دارند. اصول و فرآیندهای حسابداری شامل GAAP، استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) و همچنین اصول حسابداری در کشورمان است. حفظ داده های دقیق نه تنها برای انطباق، بلکه برای تصمیم گیری های مبتنی بر داده نیز مهم است.

مدیران اجرایی به گزارش های مالی دقیق و مرتبط وابسته هستند و برای تصمیم گیری به شدت به آن نیاز دارند. یک کسب و کار نمی تواند بدون دانستن مقدار پولی که وارد آن می شود کار کند. درک میزان درآمد تنها راه برای دانستن وجود پول نقد برای پرداخت به کارکنان، سرمایه گذاری جدید و رشد شرکت است.

در عین حال، یک کسب و کار باید بداند که چقدر پول خارج می شود. اگر هزینه ها خیلی زیاد باشد، یک شرکت می تواند به سرعت از ذخایر نقدی استفاده کند و در نهایت دچار مشکل شود. فراتر از جریان نقدی روزانه، حسابداری شرکتی می تواند به رهبران کسب و کار کمک کند تا بفهمند که آیا یک ایده پروژه جدید در بودجه است یا خیر و اینکه آیا احتمال دارد بازده سرمایه گذاری خوبی داشته باشد یا خیر.

به عبارت دیگر، امور مالی شرکت شامل هر تصمیم مالی یک شرکت می شود.    

ابزارهای نرم افزاری برای حسابداری شرکتی

حسابداران شرکتی اغلب به برنامه های نرم افزاری متکی هستند. برنامه‌های نرم‌افزاری در تمام مراحل حسابداری کمک می‌کنند: تهیه بودجه، ایجاد گزارش، شناسایی الگوها، برجسته کردن روندها و انجام پیش‌بینی.

تفاوت حسابداری عمومی در برابر حسابداری شرکتی، تفاوت چیست؟

حسابداران عمومی و حسابداران شرکتی دارای تمایزات کلیدی هستند. اساساً یک حسابدار عمومی معمولاً برای یک شرکت حسابداری کار می کند که خدمات حسابداری را به سایر مشاغل و سازمان ها ارائه می دهد. یک حسابدار عمومی احتمالاً بیش از یک سال برای چندین شرکت کار میکند و مشتریان متفاوتی دارد. یک حسابدار شرکتی، که گاهی اوقات حسابدار خصوصی نامیده می شود، تمام وقت برای یک شرکت واحد کار می کند، معمولاً شرکتی که کالاها یا خدماتی مانند اتومبیل، بیمه یا خشک شویی تولید می کند یا می فروشد.

حسابدار شرکتی فقط وظایف حسابداری آن شرکت را انجام می دهد. حسابداران عمومی و حسابداران خصوصی از این نظر مشابه هستند که تحصیلات، آموزش و گواهینامه های مشابهی دارند.  

برنامه های متضاد حسابداران شرکتی و عمومی

حسابداران عمومی می توانند هم در داخل و هم در خارج از شرکت های مشتری استخدام شوند. آنها ممکن است روزها، هفته ها یا ماه ها را در یک شرکت مشتری سپری کنند، بسته به محدوده شغلی. آنها ممکن است برای مدت طولانی سفر کنند. حسابداران عمومی معمولا بین فروردین ماه تا تیر که آخرین مهلت مالیاتی، شلوغ ترین بازه کاری را دارند.

این حجم کار در طول فصل مالیات حسابداران را مجبور می کند که ساعات بیشتری را در شرکت سپری کنند. حسابداران شرکتی معمولاً ساعات کاری متداول و معمولی را در یک دفتر دارند و ضرب الاجل ها برای آنها زیاد است. انجام بسته های ماهانه، سه ماهه و مالی و همچنین تهیه گزارش می تواند حسابدار شرکتی را در ساعات طولانی کار کند. به کنار زمان‌های بحرانی، حسابداران شرکتی معمولاً می‌توانند به ساعات مشخصی وابسته باشند.  

تخصص و تطبیق پذیری

حسابداران شرکتی در شرکت‌های بزرگ‌تر ممکن است در حوزه خاصی از حسابداری تخصص داشته باشند، در حالی که حسابداران شرکت‌های کوچکتر ممکن است مجبور باشند طیف گسترده تری از وظایف را داشته باشند و وظایف حسابداری مختلفی را انجام دهند. حسابداران شرکتی با نیازهای حسابداری شرکت خود و در نتیجه صنعت آن آشنا می شوند.

آنها ممکن است فرصت های شغلی دیگری در شرکت های مشابه یا شرکت هایی با روش های حسابداری مشابه پیدا کنند. برخی از حسابداران عمومی بر روی یک حوزه حسابداری مانند حسابداری مالیاتی تمرکز می کنند و آن حوزه را برای چندین مشتری مدیریت می کنند. سایر حسابداران عمومی در طیف وسیع تری از حوزه های حسابداری برای چندین مشتری کار می کنند.

حسابداران عمومی با ارتقاء رتبه ها به شریک یا یک موقعیت اجرایی، مشاغل خود را در شرکت های حسابداری خود پیش می برند. یکی دیگر از مسیرهای رایج استخدامی در حسابداری این است که یک حسابدار عمومی با مشتریان مختلف تجربه کسب کند و سپس مشغول حسابداری شرکتی در یکی از شرکت ها بشود حتی ممکن است یکی از شرکت هایی باشد که قبلا در آن به عنوان یک حسابدار عمومی به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت بود، استخدام شود.

با در نظر گرفتن تفاوت ها بین حسابداری عمومی در مقابل حسابداری شرکتی، افرادی که به تنوع اهمیت می دهند ممکن است نقش حسابدار عمومی را ترجیح دهند. از سوی دیگر، افرادی که یک روال ثابت را ترجیح می دهند، ممکن است نقش حسابدار شرکتی را ترجیح دهند.  

نقش حسابدار شرکتی

حسابداران شرکتی برای کسب و کارهایی که در آن کار می کنند بسیار مهم هستند زیرا مدیران ارشد و هیئت مدیره تصمیمات را بر اساس اطلاعات مالی که ارائه می کنند استوار می کنند.

حسابداران شرکتی با همکاری مدیران، بودجه هایی را تهیه می کنند که شرکت را در طول سال راهنمایی می کند. آنها مراقب نحوه عملکرد شرکت متناسب با بودجه هستند و می توانند در صورت نیاز به تغییرات به مدیران هشدار دهند.

حسابداران شرکتی برای تعیین استراتژی شرکت با دیگران همکاری می کنند و به مدیران کمک می کنند تا بفهمند چگونه می توان پول بیشتری برای هر پروژه تخصیص داد. در شرکت‌های بزرگ‌تر، حسابداران شرکتی ممکن است به مدیریت سایر کارکنان حسابداری بپردازند. که هر کدام دارای مسئولیت‌هایی مانند مالیات، حساب‌های دریافتنی یا حساب‌های پرداختنی هستند.

حسابداران شرکتی در شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند بیشتر، اگر نگوییم همه، وظایف حسابداری را انجام دهند. حسابداران شرکتی در شرکت های بزرگ تر برای حسابرسی آماده می شوند. ممیزی ها به این قضیه کمک می کنند که دفاتر شرکت دقیق و مطابق با مقررات تهیه و تنظیم شود.  

وظایف روزانه یک حسابدار شرکتی

به صورت روزانه، حسابداران شرکتی به فروشندگان، مشتریان صورتحساب پرداخترا ارائه می کنند و حساب های دریافتنی و پرداختنی را پیگیری می کنند. سایر مسئولیت ها نیز این است که به عنوان مثال به بررسی وام ها و اطمینان از اینکه پرداخت ها به موقع انجام می شود بپردازند.

حسابداران شرکتی اطلاعات تولید شده توسط عملیات کسب و کار را جمع آوری می کنند تا گزارش های بلند مدت در مورد وضعیت مالی شرکت تهیه کنند.

حسابداران می توانند روندها را شناسایی کرده و استراتژی های حسابداری را توسعه و پیاده سازی کنند که به شرکت کمک می کند از روندهای مثبت استفاده کند و با روندهای منفی مقابله کند. یک وظیفه مهم برای یک حسابدار شرکتی تهیه و تنظیم گزارش های مالی، از جمله مواردی که برای اهداف نظارتی و مالیاتی است، می باشد.

این گزارش‌ها معمولاً نشان می‌دهند که یک کسب‌ و کار چقدر پول را به صورت ماهانه، فصلی و سالانه به دست آورده است. در اکثر مشاغل، مدیران حسابداری سیستم های گزارشگری مالی و تجزیه و تحلیل را توسعه داده و به کار می برند.

وظایف خاص می تواند شامل تهیه و نظارت بر بودجه و اقدام در صورت بروز مشکلات باشد. به طور معمول، یک مدیر حسابداری یک مدیر سطح متوسط است که وظایفش شامل استخدام و آموزش حسابداران است. مدیران حسابداری بر کارکنان بخش حسابداری نظارت دارند. آنها می توانند رابط بین مدیران و سایر بخش های یک کسب و کار و کارکنان حسابداری باشند.

بخشی از زمان مدیران حسابداری به استفاده از نرم افزار حسابداری برای پردازش و تجزیه و تحلیل نتایج مالی اختصاص دارد. از جمله مدرک ها و مهارت هایی که هر مدیر حسابداری باید داشته باشد دانش نرم افزار حسابداری و قوانین و رویه های اساسی حسابداری است. مدیران حسابداری باید حداقل دارای مدرک لیسانس، CPA و یا مواردی از این قبیل باشند.

مدیر ارشد مالی (CFO) مدیر ارشد عملیات مالی یک شرکت است که با مدیر اجرایی، رئیس و سایر مدیران ارشد، جایگاهی را در مجموعه اجرایی اشغال می کند. مدیر ارشد مالی بر عملیات حسابداری نظارت می کند و اطلاعات مالی را به مدیران ارشد ارائه می کند. مسئولیت های شغلی شامل مدیریت جریان نقدی، برنامه ریزی، انجام تجزیه و تحلیل و ارائه توصیه هایی برای عملکرد بهتر مالی و کلی شرکت است.

مدیر ارشد مالی مهارت های حسابداری را حفظ می کند و از مهارت های ارتباطی برای آموزش دیگران در مورد امور مالی شرکت استفاده می کند. تعداد کمی از مشاغل هستند که  در یک کسب و کار بیشتر از حسابداران به عملکرد آن کسب و کار کمک می کنند.

آنها با اعداد و ارقام که پایه و اساس یک تجارت هستند،  سر و کار دارند. حسابداران باید بیشتر از چگونگی یافتن راه خود در مورد ترازنامه بدانند. آنها باید از داده های مالی استفاده کنند تا به مدیران کمک کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

کلیه حقوق برای شرکت حسابداری سیستم حساب محفوظ است.