صفحه اصلی 02144846844 09195020448

حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری هزینه چیست؟

پاسخ به سوال "حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری هزینه چیست؟"

این است که بخشی از یک سیستم اطلاعات مدیریتی است که از داده های مالی گذشته، حال و آینده برای کمک به مدیران در تصمیم گیری استفاده می کند. حسابداری هزینه تکنیک و فرآیند تعیین هزینه ها است. حسابداری هزینه با ثبت هزینه ها شروع می شود و با تهیه داده های آماری پایان می یابد. در هزینه، حسابداران از تکنیک های متعددی مانند هزینه یابی نهایی، هزینه یابی استاندارد و پروتکل های منطقی برای رسیدن به هزینه های ثابت و متغیر استفاده می کنند.

هزینه های ثابت هزینه های تقریبا همیشگی هستند که ماهانه تکرار می شوند و به سطح تولید وابسته نیستند. نمونه هایی از هزینه های ثابت شامل هزینه های اجاره یا استهلاک تجهیزات یا پرداخت سود وام می باشد. هزینه هایی که متناسب با هزینه های تولید تغییر می کنند، هزینه های متغیر هستند. به عنوان مثال می توان به منابع، مواد، نیروی کار و هزینه های نگهداری تجهیزات اشاره کرد.

در حسابداری هزینه، مدیریت داخلی یک شرکت هزینه ها را با نتایج خروجی مانند تولید یا فروش مقایسه می کند، در حالی که سلامت مالی شرکت را اندازه گیری می کند و تصمیماتی می گیرد که می تواند بر آینده کسب و کار تأثیر بگذارد.  

اهداف حسابداری هزینه چیست؟

اهداف اولیه حسابداری هزینه، تعیین، طبقه بندی و تخصیص مخارجی است که یک کسب و کار بر روی مواد، دستمزدها و سایر هزینه های عملیاتی متحمل می شود. اینها اهداف اولیه حسابداری هزینه هستند:

تعیین هزینه هدف اصلی حسابداری بهای تمام شده تعیین هزینه تولید برای هر فرایند، بخش یا خدمات یک کسب و کار است. هزینه یابی به تکنیک تعیین هزینه اشاره دارد. حسابداران هر هزینه ای را جمع آوری می کنند و آنها را طبقه بندی و تجزیه و تحلیل می کنند تا اطلاعات بهای تمام شده تولید کنند.

آنها می توانند بهای تمام شده یک محصول یا خدمات را در پایان تولید ایجاد کنند یا هزینه آن را در مرحله تولید تعیین کنند. کنترل هزینه کنترل هزینه تولید یکی دیگر از اهداف اولیه حسابداری هزینه است. حسابداران عملیات و فرایندهای مختلف مورد استفاده برای تولید یک محصول را مطالعه می کنند. آنها بودجه های تخصیص یافته برای مواد، نیروی کار و سربار را مقایسه می کنند و آن را با هزینه های واقعی مقایسه می کنند.

تفاوت‌ها و واریانس‌ها به مدیریت کمک می‌کند تا ارزیابی کند که آیا هزینه‌ها تحت کنترل هستند یا خیر و اگر نه، چگونه می‌توانند آن را کنترل کنند. کاهش هزینه یک شرکت ممکن است بخواهد هزینه ها را بدون تأثیر بر کیفیت محصولات یا خدمات خود کاهش دهد.

آنها ممکن است از فناوری های جدید استفاده کنند، طراحی محصول را بهبود بخشند، روند تولید را بهبود بخشند، هدر رفت را برطرف کنند یا استراتژی های بازاریابی نوآورانه را امتحان کنند.

حسابداری بهای تمام شده به مدیریت کمک می کند تا روشی مقرون به صرفه را برای کاهش دائمی هزینه واحد کالاها بدون کاهش کیفیت آنها انتخاب کند.   تشخیص سود حسابداری هزینه سودآوری هر محصول یا خدماتی را که یک کسب و کار ارائه می دهد مشخص می کند. همچنین به مقایسه سود نسبت به سال های گذشته و شناسایی محصولات و خدمات سودآورتر کمک می کند.

سپس حسابداران پیش بینی سودآوری را با سود واقعی مقایسه می کنند. گزارش های حسابداری شرکت حسابداری پیش بینی سودآوری را ارائه می دهند و مدیریت از این اطلاعات برای به حداکثر رساندن سودآوری استفاده می کند.

قیمت گذاری منطقی یک تولید کننده قیمت یک محصول را بر اساس کل هزینه تولید، تقاضا، عرضه و حاشیه سودی که می خواهد به دست آورد، تعیین می کند. حسابداری هزینه اطلاعات دقیق و کاملی در مورد ترکیب بهای تمام شده به تولیدکننده می دهد که می تواند به آنها در تعیین قیمت فروش کمک کند. در صورت وجود تورم، رکود یا رکود، حسابداری هزینه تولیدکننده را در کاهش و کاهش هزینه تولید راهنمایی می کند تا حداقل قیمت فروش را تعیین کند.

فراهم کردن زمینه برای تصمیم گیری حسابداری هزینه اطلاعاتی در مورد تجزیه و تحلیل سود ناخالص، رابطه هزینه، حجم، سود، نقطه سربه سر فروش و هزینه یابی ارائه می دهد. مدیریت از این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات مهم مرتبط با تولید استفاده می کند. این ممکن است شامل معرفی یا توقف یک محصول یا خدمات، بهینه سازی ظرفیت تولید، انتخاب استراتژی فروش سودآور یا صادرات کالا با قیمت کمتر باشد.

انطباق قانونی رعایت قوانین یکی دیگر از اهداف حسابداری بهای تمام شده است. طبق دستورالعمل‌های دولتی، برای شرکت‌هایی که کالاهای خاصی تولید می‌کنند یا خدمات خاصی ارائه می‌کنند، الزامی است که حساب‌های بهای تمام شده را در دفتر حساب خود لحاظ کنند. همچنین شرکت هایی که مجموع گردش مالی آنها بالاتر از سقف درآمد مشخص است، حساب بهای تمام شده خود را برای تشکیل پرونده مالیاتی به دولت ارائه می کنند.  

مزایای حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری هزینه برای حفظ سودآوری مهم است. حسابداری هزینه پایه های خود را در صنایع تولیدی دنبال می کند، اما مشاغل مبتنی بر خدمات نیز حسابداری هزینه را برای بهره مندی از مزایای آن پیاده سازی می کنند. مزایای حسابداری بهای تمام شده عبارتند از: تجزیه و تحلیل سود دقیق هدف روش های حسابداری بهای تمام شده در نظر گرفتن هر هزینه ای است که یک عملیات تجاری متحمل می شود.

بالاترین تصمیم گیرندگان شرکت می توانند ببینند که کدام هزینه ها به سود شرکت کمک می کند و کدام نه. از طریق این فرآیند، حسابداری بهای تمام شده به نشان دادن اینکه آیا کسب و کار می تواند بیش از کل مخارج خود برای تولید کالا یا خدمات درآمد کسب کند، کمک می کند.

بهبود استراتژی کسب و کار مدیریت یک کسب و کار اغلب نیازمند دیدی جامع از وضعیت مالی شرکت برای تدوین استراتژی های تجاری موثر است. دانستن اینکه حاشیه سود در کجا کاهش می یابد به تصمیم گیری در مورد کاهش هزینه های اضافی و افزایش کارایی استفاده از منابع کمک می کند. سپس مدیریت می تواند به طور موثر در مورد اقدامات آتی برای کاهش هزینه ها یا افزایش سود تصمیم گیری کند.

بودجه بندی مناسب صورت‌های حسابداری قبلی می‌توانند به چگونگی تأثیر تورم هزینه‌ها و درآمدها بر تجارت نگاه کنند. این اطلاعات در حین برآورد درآمد و هزینه های آتی بسیار مهم است. با بررسی برآوردها، تصمیم گیرندگان یک شرکت می توانند به دقت تعیین کنند که آیا می توانند استراتژی های قیمت گذاری و سایر هزینه های تولید را تغییر دهند یا خیر.

بازگشت سیستماتیک سرمایه گذاری نقطه سربه سر تعداد واحدهایی است که یک شرکت باید بفروشد تا با کل هزینه های تولید مطابقت داشته باشد یا از آن فراتر رود. حسابداران این موضوع را با در نظر گرفتن کل هزینه های انجام شده در عملیات کسب و کار شناسایی می کنند. حسابداری بهای تمام شده یک روش موثر ثبت سوابق برای پیگیری هزینه ها و درآمدها و شناسایی نقطه سربه سر فعلی یک شرکت است.

کاهش هزینه های سربار هزینه های سربار هزینه های غیر مستقیمی هستند که یک کسب و کار متحمل می شود. این هزینه ها می تواند شامل بیمه، آب و برق، هزینه های اضطراری، تبلیغات، هزینه های اداری و هر گونه هزینه لجستیکی باشد که به طور غیرمستقیم به هزینه های عملیاتی شرکت کمک می کند. تفکیک هزینه های مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد استراتژی های کاهش را برای هر نوع هزینه آسان تر می کند.  

تفاوت عمده بین حسابداری هزینه و حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری هزینه اطلاعات مربوط به هزینه ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند. حسابداری مدیریت با استفاده از اطلاعات کمی و کیفی گزارش تهیه می کند. حسابداری هزینه زیرمجموعه حسابداری مدیریت است. جدای از این تفاوت های عمده، تفاوت های اضافی بین حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مدیریت عبارتند از:

- هدف حسابداری هزینه تعیین هزینه و سودآوری کالاها و خدمات است، هدف حسابداری مدیریت کمک به مدیریت در تصمیم گیری بلندمدت و استراتژیک است.

- حسابداری هزینه باعث می شود که کسب و کارها نتوانند بیش از میزان بودجه خود هزینه کنند. حسابداری مدیریت تصویری کلی از موقعیت های تجاری فعلی و بالقوه برای توسعه استراتژی ها و برنامه های عملیاتی ارائه می دهد.

- حسابداری بهای تمام شده مسائل مربوط به هزینه ها را در نظر می گیرد، حسابداری مدیریت دامنه وسیع تری دارد که می تواند بر جنبه های متعدد تجاری مانند فرسایش، بهره وری، عملکرد و کارایی تأثیر بگذارد.

- حسابداری هزینه از اطلاعات قدیمی برای کمک به فرآیندهای تصمیم گیری استفاده می کند، در حالی که حسابداری مدیریت از داده های قدیمی و همچنین استفاده از پیش بینی های آتی برای کمک به فرآیندهای تصمیم گیری استفاده می کند.

- حسابداری هزینه ممکن است یک الزام اجباری برای انواع خاصی از مشاغل باشد، در حالی که هیچ الزام قانونی برای یک کسب و کار برای گنجاندن حسابداری مدیریت در حسابداری وجود ندارد.

- حسابداران می توانند نتیجه حسابداری بهای تمام شده را به صورت کمی اندازه گیری کنند، در حالی که نتایج حسابداری مدیریت کیفی است.

- اطلاعات حسابداری هزینه برای مدیریت، ذینفعان خارجی، سرمایه گذاران و دولت بسیار مهم است. اطلاعات حسابداری مدیریت و گزارشگری در درجه اول به نفع مدیریت یک شرکت است.

- حسابداری هزینه ممکن است به حسابداری مدیریت وابسته نباشد، اما حسابداری مدیریت به شدت به حسابداری هزینه و مالی متکی است.  

تفاوت بین حسابداری هزینه و حسابداری مالی چیست؟

تفاوت های مهم زیادی بین حسابداری هزینه و گزارشگری مالی وجود دارد. تفاوت اساسی این است که در حالی که حسابداری هزینه به تصمیمات مدیریت کمک می کند، هدف حسابداری مالی ارائه اطلاعات مالی به ذینفعان خارجی مانند سرمایه گذاران و سازمان های دولتی است.

تفاوت های اضافی بین حسابداری هزینه و حسابداری مالی عبارتند از: نهادهای حسابداری محلی و جهانی، رویه ها و رویه های استانداردی را برای حسابداری و گزارشگری مالی تعیین می کنند. در مقابل، یک حسابدار بهای تمام شده می‌تواند گزارش‌هایی را در هر قالبی تهیه کند یا فقط اطلاعاتی را که مدیریت به آن نیاز دارد را شامل شود.

یک حسابدار مالی ممکن است هزینه را بر اساس نوع معامله طبقه بندی کند، در حالی که یک حسابدار هزینه ممکن است هزینه را بر اساس اطلاعات مورد نیاز مدیریت طبقه بندی کند. حسابداری هزینه بهای تمام شده مواد، نیروی کار و موجودی کالا را انباشته و جمع آوری می کند و حسابداری مالی از این اطلاعات در گزارش پایان سال خود استفاده می کند.

حسابداران گزارش حسابداری مالی را در پایان دوره حسابداری تهیه می کنند. حسابداران هزینه می توانند هر زمان که مدیریت بخواهد گزارش تهیه کنند. گزارشگری مالی اطلاعات سال قبل را پوشش می دهد، در حالی که حسابداری هزینه می تواند دوره های گذشته، حال و آینده را پوشش دهد. حسابداری مالی بر گزارش نتایج مالی و وضعیت مالی کلی یک واحد تجاری تمرکز دارد.

حسابداری هزینه می تواند اطلاعاتی را برای هر بخش، محصول فردی، شرکت تابعه خاص یا شعبه در یک بخش خاص از جهان ارائه دهد.

کلیه حقوق برای شرکت حسابداری سیستم حساب محفوظ است.